حجاب
ASTAN
سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:, :: 22:28 ::  نويسنده : دارا
حجاب

 

در برگ گل شميم گلاب است مستتر

عطر عفاف پشت حجاب است مستتر

دامان پاك ̗همچو صدف گوهر آورد

مرجان پاك در دل آب است مستتر

 

 

بد حجابي معذلي است كه متاسفانه امروزه دامنگير جامعه مسلمانان شده است .يك سوال اگر امروز حضرت حجت(ع) از اين شهر عبور نمايند آيا وقتي ناموس شيعه را با اين مانتوهاي تنگ وجلف وصورت هاي آرايش كرده در انظار عمومي ببينند ناراحت نمي شوند؟آيا وقتي در اين وضع نامصلوب يك خانم چادري محجبه با حيا را ببينند خوشحال نمي شوند؟و در حالي كه ديگران به او مطلك مي گويند و انگ املي به او مي زنند و مي گويند چه قدر قديمي فكر مي كني؟ولي او در دلش مي گويد :من افتخارم به اين است كه مثل مادرم حضرت فاطمه(س)چادرم اگر پر از وصله باشد باز هم آن را محكم ميگيرم .

 

مساله حجاب به قدري مهم است كه خداوند در آيه سي و يكم از سوره مباركه نور خطاب به زنان مي فرمايند:به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را( از نگاه هوس آلود) فرو گيريدو دامان خويش را حفظ كنيد و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننماييد وروسري هاي خودرابر سينه ي خود افكنند وزينت خود راآشكار نسازند مگر براي شوهرانشانيا پدر شوهرانشان يا پدرانشان ياپسرانشان يا پسران همسرانشانيا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان هم كيششان يا بردگانشان يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند ̦آنها هنگام راه رفتن پا هاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مومنان تا رستگار شويد .

 

مساله ابتذال زن و سقوط شخصيت او از اهميت فراواني برخوردار است كه نيازي به آمار وارقام ندارد . هنگامي كه جامعه زن را بااندام برهنه بخواهد طبيعي است روز به روز تقاضاي آرايش بيشتر و خودنمايي افزونتر از او دارد و هنگامي كه زن را از طريق جاذبه جنسيش وسيله تبليغ كالاها و دكور اطاق ها ي انتظار و عاملي براي جلب جهانگردان و سياحان و مانند اينها قرار بدهدند در چنين جامه اي شخصيت زن تا سر حد يك عروسك يا يك كالاي بي ارزش سقوط مي كند و ارزشهاي والاي انساني او به كلي به دست فراموشي سپرده مي شود وتنها افتخار او جواني و زيبائي و خود نمائيش مي شود .در چنين جامعه اي چگونه يك زن مي تواند با ويژگيهاي اخلاقيش علم و آگاهي و داناييش جلوه كند و حائز مقام والائي گردد.

 

وهم چنين خداوند براي مردان با ايمان نيز حجابي را معين فرمودند و در آيه سي سوره مباركه نحل مي فرمايند :به مومنان بگو چشمهاي خود را (از نگاه به نامحرمان )فرو گيرند و فروج خود را حفظ كنند اين براي آنان پاكيزه تر است و خداوند از آنچه انجام مي دهيد آگاه است .

 

نگاه به نا محرم در انجیل

 

براي حجاب دو نظريه وجود دارد :مكشوفه بودن و محجوبه بودن

مكشوفه بودن يعني اينكه يك خانم هرچه بيشتر بيشتر اعضا و جوارح و زيبايي هاي خود را در معرض نمايش قرار دهد بيشتر مورد نظر قرار مي گيرد .

محجوبه بودن يعني هرچه بيشتر يك زن اعضا و جوارح و زيبائي هاي خود را از ديد ديگران پنهان بدارد بيشتر محجوب مي شود ومحجوبه را مساوي محبوبه بودن مي دانند .

 

براي زندانها ديوار هاي بلندي مي سازند و براي قلعه ها نيز ديوار هاي بلندي مي سازند براي هر دو نگهبان هايي در نظر مي گيرند ولي بين اين دو تفاوت هاي بسياريست چون اگر ديوار زندان كوتاه باشد مجرمان به راحتي وارد جامعه مي شوند و امنيت جامعه را از بين مي برند ول اگر ديوار هاي قلعه را كوچك بسازند دشمن وبيگانگان به داخل رخنه مي كنند و اموال را به غارت مي برند و بيگناهان را مي كشند و خانه ها را خراب مي كنند پس براي حفظ مال و جان هاي درون قلعه اين كنترل و محدوديت طبيعي و پذيرفتني و عقلايي است . حال يك سوال پيش مي ايد :آيا حجاب و پوشش براي بانوان مثل قلعه است يا زندان ؟

و سوالي ديگر اگر ما انسانها براي خود خانه مي سازيم و با ديوار خانه هايمان را مي پوشانيم آيا با اين كار براي خود زندان مي سازيم ؟يا وقتي در ب منزل خود را قفل مي كنيم يعني خود را زنداني مي كنيم ؟بلكه اين زنداني شدن نيست حفظ حريم خانه و حرمت اهل خانه است .

روح شهيد بزرگوار استاد مطهري شاد كه فرمودند :

(حجاب محدوديت نيست مصونيت ست)

با توجه به اين توضيحات در ميابيم حجاب قلعه است نه زندان.

 

قبل از ظهور اسلام زن در عربستان نه تنها ارزشي نداشت بلكه داشتن دختر نيز برايشان ننگ بود .اسلام مقام زن رابالا برد وبه او شخصيت بخشيد وبا آوردن قانون حجاب حفظ و دوام اين شخصيت را براي هميشه بيمه كرد .پس چنين دين كامل و جامه اي مي تواند زن را محدود كند ؟اينجاست كه پي به مصونيت حجاب مي بريم .

 

پوشش در نگاه متفكران

 

گاندي مي گويد :زن در خطر جديدي قرار گرفته و آن خطر بازيچه قرار گرفتن هوسراني هاي مرد است اي زنان اگر آرايش كردن شما فقط براي جلب شهوت مرد هاست از اين كار خودداري كنيد و زير بار سنگين چنين خفتي نرويد .

 

آلفرد هيچكاك :من معتقدم كه زن هم بايد خيلي پر هيجان باشد بدين معني كه ماهيت خود را كمتر نشان دهد و بگذارد مرد براي كشف او بيشتر به خودش زحمت بدهد .

 

انگيزه پوشيده بودن چيست؟

 

 

حجاب و مدر نيته

كساني كه زنان را به بي حجابي دعوت مي كنند در حقيقت آنان را به تبهكاري خوانده و به قربانگاه مي كشانند و مي خواهند شرافت و عفت را از آنان سلب كنند و به اسم شعار هاي پوچ و سخنان باطل عظمت و احترام را از آنان بگيرند . شما مي توانيد از بزرگسالان خود و از پدران و اجداد خود بپرسيد آيا در گذشته نيز آدم ربايي و جنايات با اين شدت وجود داشته ؟

و قطعا "پاسخ آنان به اين سوال شما منفي است .

 

كس غنچه نهان شده در برگ را نچيند  

از بي حجابي است اگر عمر گل كوتاه است

 

غنچه تا غنچه مي باشد در حجاب است و هيچكس هوس چيدن آنرا نمي كند. اما همين كه حجاب را حجاب را كنار نهاد و باز شد آنرا خواهند چيد و چند روزي ممكن است در جاي مناسب قرار دهند اما ديري نمي پايد كه پژمرده و پرپر مي شود و آنرا در سطل زباله مي ريزند .

 

 

روانشناسي رنگ مشكي

 

چرا چادر مشكي و چرا رنگ سياه ؟چرا چادر را آبي انتخاب نكردند وچرا......

در روانشناسي رنگ ها آمده :سياه به معناي نه است رنگ مشكي اثر كاهش تحريك هاي روحي ورواني را در پي دارد چون صامت و غير محرك است و واكنش مهمي در بيننده ايجاد نمي كند از اين رو يكي از مهمترين ابزار هاي كاهش واكنش هاي رواني رواني مي باشد نه تنها موجب جلب توجه ديگران نمي شود بلكه به عدم توجه كمك مي كند . بنابر اين در هنگام برخورد با جنس مخالف و غير محارم استفاده از چادر مشكي اثرات مطلوبي از نظر كاهش حالات  و اميال جنسي دارد .

 

 

چادر و عفاف

آيا چادر به تنهايي در حفظ حريم عفاف كافي است؟خير در قرآن كريم در سوره مباركه نحل وانتهاي آيه سي ويكم خداوند فرموده اند :"نبايد زنان پاي خود را چنان محكم به زمين بكوبند كه صداي زيور آلاتشان شنيده شود "

اي آيه به اين بهانه ذكر شد كه بعضي ها با وجود چادر خود را شادمان مي بينند و هيجان به خرج مي دهند̦ بنابراين شايسته است حالا كه چادر را انتخاب كرديم وقار را با آن همراه كنيم و مثل زنهايي كه چادر نازك بدن نما دارند نپوشيم چون حرمت چادر را به نوعي مي شكنند . يا مثل زن هايي كه چادر را به حالت نيمه باز بر سر مي كنند و انگار كه عباي مرد هاي عرب را پوشيده و با خوش  خيالي در خيابان راه مي روند نباشيم .

 

دعا

خداوندا!ما را توفيق طاعت̦ دوري از معصيت̦ درستي نيت و حقيقت معرفت عنايت فرما و زبان مارا به صواب و حكمت جاري فرما .   

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان درآستان جانان و آدرس astan.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان