ASTAN
شنبه 5 شهريور 1390برچسب:, :: 0:15 ::  نويسنده : دارا
من به مدرسه ميرفتم تا درس بخوانم
تو به مدرسه ميرفتي به تو گفته بودند بايد دکتر شوي
او هم به مدرسه ميرفت اما نمي دانست چرا


من پول تو جيبي ام را هفتگي از پدرم ميگرفتم
تو پول تو جيبي نمي گرفتي هميشه پول در خانه ي شما دم دست بود
او هر روز بعد از مدزسه کنار خيابان آدامس ميفروخت


معلم گفته بود انشا بنويسيد
موضوع اين بود علم بهتر است يا ثروت


من نوشته بودم علم بهتر است
مادرم مي گفت با علم مي توان به ثروت رسيد
تو نوشته بودي علم بهتر است
شايد پدرت گفته بود تو از ثروت بي نيازي
او اما انشا ننوشته بود برگه ي او سفيد بود
خودکارش روز قبل تمام شده بود


معلم آن روز او را تنبيه کرد
بقيه بچه ها به او خنديدند
آن روز او براي تمام نداشته هايش گريه کرد
هيچ کس نفهميد که او چقدر احساس حقارت کرد
خوب معلم نمي دانست او پول خريد يک خودکار را نداشته
شايد معلم هم نمي دانست ثروت وعلم
گاهي به هم گره مي خورند
گاهي نمي شود بي ثروت از علم چيزي نوشت


من در خانه اي بزرگ مي شدم که بهار
توي حياطش بوي پيچ امين الدوله مي آمد
تو در خانه اي بزرگ مي شدي که شب ها در آن
بوي دسته گل هايي مي پيچيد که پدرت براي مادرت مي خريد
او اما در خانه اي بزرگ مي شد که در و ديوارش
بوي سيگار و ترياکي را مي داد که پدرش مي کشيد


سال هاي آخر دبيرستان بود
بايد آماده مي شديم براي ساختن آينده


من بايد بيشتر درس مي خواندم دنبال کلاس هاي تقويتي بودم
تو تحصيل در دانشگاه هاي خارج از کشور برايت آينده ي بهتري را رقم مي زد
او اما نه انگيزه داشت نه پول - درس را رها کرد دنبال کار مي گشت


روزنامه چاپ شده بود
هر کس دنبال چيزي در روزنامه مي گشت


من رفتم روزنامه بخرم که اسمم را در صفحه ي قبولي هاي کنکور جستجو کنم
تو رفتي روزنامه بخري تا دنبال آگهي اعزام دانشجو به خارج از کشور بگردي
او اما نامش در روزنامه بود روز قبل در يک نزاع خياباني کسي را کشته بود


من آن روز خوشحال تر از آن بودم
که بخواهم به اين فکر کنم که کسي کسي را کشته است
تو آن روز هم مثل هميشه بعد از ديدن عکس هاي روزنامه
آن را به کناري انداختي
او اما آنجا بود در بين صفحات روزنامه
براي اولين بار بود در زندگي اش
که اين همه به او توجه شده بود !!!!


چند سال گذشت
وقت گرفتن نتايج بود


من منتظر گرفتن مدارک دانشگاهي ام بودم
تو مي خواستي با مدرک پزشکي ات برگردي همان آرزوي ديرينه ي پدرت
او اما هر روز منتظر شنيدن صدور حکم اعدامش بود


وقت قضاوت بود
جامعه ي ما هميشه قضاوت مي کند


من خوشحال بودم که مرا تحسين مي کنند
تو به خود مي باليدي که جامعه ات به تو افتخار مي کند
او شرمسار بود که سرزنش و نفرينش مي کنند


زندگي ادامه دارد
هيچ وقت پايان نمي گيرد


من موفقم من ميگويم نتيجه ي تلاش خودم است!!!
تو خيلي موفقي تو ميگويي نتيجه ي پشت کار خودت است!!!
او اما زير مشتي خاک است مردم گفتند مقصر خودش است !!!!


من , تو , او
هيچگاه در کنار هم نبوديم
هيچگاه يکديگر را نشناختيم


اما من و تو اگر به جاي او بوديم
آخر داستان چگونه بود؟؟؟

 

شنبه 5 شهريور 1390برچسب:, :: 0:15 ::  نويسنده : دارا
کشنبه 19 دی ماه 1389، بعد از جلسه هفتگی شورای اسلامی شهر شیراز، اتفاقی افتاد که تمام اذهان را به سمت این شورا معطوف نمود. 3 تن از اعضای شورا توسط یکی از نهادهای امنیتی استان، دستگیر شدند. این خبر از دو زاویه قابل تحلیل می نمود. زاویه نگاه اول،  اوضاع بی سامان شورای شهر شیراز است که سه نفر از اعضای آن، جدای از شخصیت حقیقی و حقوقی خود دچار جرمی شده بودند که یکی از نهادهای امنیتی استان آن ها را دستگیر می کند. اگر این جرم بنابر شخصیت حقیقی این افراد بوده باشد، روا نیست کلیت شورای شهر، تضعیف گردد. اما دستگیری از سوی نهادی امنیتی، ذهنیت مردم را به سوی مسئله دیگری معطوف می کند. زاویه نگاه دوم، اما اصیل تر و برای استمرار حیات طیبه جمهوری اسلامی، راهبردی تر می نمود. «مسئولین امر در مقابل این فساد چه خواهند کرد؟» این سوالی بود که ذهن بسیاری از دلسوزان را به خود مشغول کرده بود. رویکرد عدالتخواهانه به این مساله، می توانست تضمینی باشد برای دوباره اتفاق نیفتادن آن. البته برخی گروه ها نیز در پی بهره برداری های سیاسی از چنین فضایی برآمدند.

به گزارش شیرازه در آن فضا بیانیه دانشجویان، بسیار روشنگرانه و مطالبه گرانه نوشته شد.

11 تشکل دانشجویی در نامه ای خطاب به آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضایئیه نوشتند: « همانگونه كه مستحضرید طی چند روز اخير برخی اعضاي شوراي اسلامي! شهر شيراز به اتهام  مفاسد اداري و حكومتي، بازداشت و مورد بازخواست قرار گرفته‌اند. با توجه به اينكه اين افراد با راي مستقيم مردم به اين منصب دست يافته اند و همچنين بنا بر اهميت اين شورا در امور روزمره مردم، مطالبه ما به عنوان وجدان بيدار جامعه  از قوه قضائیه اين است كه  هر چه سريعتر اين پرونده در دست رسيدگي  قرار داده شود و اجازه ندهيد اين امر خطير كه در آن پاي آبروي نظام به ميان است،‌ دچارسياسي بازي احزاب و قدرت هاي منفعت طلب گردد.

 همچنين در صورت اثبات اتهام‌های وارده  درخواست تجدید نظر در صلاحيت  اين افراد را داشته و خواستار تحقیق و تفحص از عملكرد شوراي اسلامي شهر شيراز در سال‌هاي اخير می‌باشیم.»

 بار دیگر 9 تشکل دانشجویی طی نامه ای به استاندار وقت استان فارس، دکتر احمدزاده کرمانی از او خواستند تا در مقابل اتهامات وارده به 3 تن از اعضای شورای شهر شیراز، بر محور عدالت حرکت کند: « براستی چگونه است که برای یک نانوا به جرم پنج تومان گرانفروشی در یک قرص نان در کمتر از چند دقیقه ،پرونده تشکیل و تکمیل شده ،حکم صادر گردیده و بلافاصله اجرا میگردد و به خاطر اینکه دیگر هوس گرانفروشی نکند روزهای متمادی پلاکارد بر درب مغازه اش آویزان می شود ... اما آنانی که اختیار صدها میلیارد اموال شهر را در دست دارند ،با یک نشست و برخاست هکتارها زمین را تغییر کاربری می دهند ،با یک امضا بسیاری را به عرش برده یا بر خاک می نشانند ،چگونه است که حتی اعلام اتهامات آنان نیز از مردم دریغ میشود، هر چند دیگر تنها خواجه حافظ بی اطلاع مانده است!!!»

 

اما در میان همه ی خبرهای مرتبط با دستگیری سه نفر از اعضای شورای شهر، یک خبر امیدوار کننده بود.

حجت الاسلام بانشی، در گفتگو با ایسنا در این خصوص گفته بود: در این پرونده اتهامات مالی متوجه 3 نفر از اعضای شورای شهر است كه هم اكنون مراحل تكمیل مقدماتی را طی می‌كند. وی ادامه داد: یك نفر از اعضای شورای شهر با قرار وثیقه 2/1 میلیارد تومانی و 2 نفر با قید قرار كفالت آزاد هستند تا پرونده مراحل خود را طی كند. بانشی در مورد تعطیلی دو جلسه اخیر شورای شهر نیز گفته بود: تعطیلی شورای شهر شیراز ارتباطی به دادسرای شیراز ندارد ولی اگر حكمی دال بر محكومیت و محرومیت قطعی متهمان صادر شود، حتماً اعلام می‌كنیم.

 

اما تا کنون، هیچ خبری از وضعیت پرونده های این سه تن اعلام نشده است. این مساله می تواند از دو زاویه مورد تحلیل شود. اول این که در صورتی که این سه نفر، بی گناه بوده اند، باید هرچه زودتر خبر بی گناهی آنان اعلام شود تا نظام اسلامی از طریق اتهام به مسئولین، متضرر نگردد. اما نگاه دوم، روایت کم کاری و سیاسی کاری هایی است که در مسیر بررسی دقیق اتهامات وارده و نهایتا صدور حکم متهمین می تواند وجود داشته باشد. اگر نگاه دوم بر سر این پرونده سایه انداخته باشد، جز مردم و نظام اسلامی کسی خسران نخواهد دید. چرا که در صورت مجرم بودن این سه عضو شورای شهر، که بعد از چند هفته از دستگیری، در جلسات شورا حاضر می شوند، می توان نوعی جهت گیری مبتنی بر نفع شخصی را در ارائه طرح و پیشنهاد و انتقاد و رای دادن های این افراد پیش بینی کرد. این مساله تبعات سنگینی برای حرکت رو به جلوی کلان شهر شیراز خواهد داشت.

مطمئنا دادگستری و استانداری به عنوان نهادهای نظارتی بر این شورا باید در مقابل سوالات بی شماری که ذهن دلسوزان انقلاب را مشغول به خود کرده است، پاسخو باشند و هرچه سرع تر، این پرونده مهم را از بلاتکلیفی خارج سازند. و البته عدالت شیرین تر است.

 

شنبه 5 شهريور 1390برچسب:, :: 0:15 ::  نويسنده : دارا

پیشرفت عدالت محور - یک برنامه اجرائی

(تهیه شده جهت دبیرخانه نشست اندیشه های راهبردی ) 

عدالت وعدالتخواهی آرمان بلندانبیاء ودلسوزان بشربوده است.این هدف نه فقط شعارنیست بلکه کاملا عملیاتی ودست یافتنی است هرچند مخالفان عدالت اغلب تلاش می کنندعدالت خواهی رانسخه ای شعاری وغیراجرائی بنمایانند. دراین گزارش فشرده سعی می شود حاصل تلاش چندین ساله به منظورارائه یک مدل اجرائی پیشرفت مبتنی برعدالت ارائه گردد.اصل این گزارش جهت ارائه به " دبیرخانه نشست اندیشه های راهبردی درجمهوری اسلامی " تهیه شده که خلاصه آن دراینجاآورده می شود.این گزارش به آنانی که عدالت رانه فقط درمیان صفحات کتابها بلکه کف خیابان ودرمیان مردم می خواهندتقدیم می شود.

                                 ---------------------------------------------------------------------------

هم اکنون توزیع امکانات درجامعه چنان نامتوازن است که میان مناطق برخوردارومحروم گاه تادهها برابر اختلاف طبقاتی دیده می شودبه گونه ای که شهرها به ویترین تبعیض طبقاتی تبدیل شده است.

 روش علمی این ارزیابی به این شرح است:

گام اول

ابتدامنطقه موردبررسی(دراینجاکلانشهر) رابه نواحی کوچکتر(مناطق ومحلات)تقسیم می نمائیم.سپس شاخص های مختلف توسعه مشخص می گردد.می توان این شاخص هاراابتدابه بخش های اصلی نظیرحوزه سلامت وبهداشت،حوزه اقتصادومعیشت،حوزه آموزش،حوزه فرهنگ ودیگرحوزه ها تفکیک نموده وسپس برای هریک شاخص های خاصی راتعریف نمود. به عنوان نمونه درحوزه سلامت وبهداشت شاخص هائی نظیرتعداد مراکزدرمانی،سرانه تخت بیمارستانی و ... نیزدرحوزه آموزش شاخص هائی مانندسرانه فضای آموزشی،تعدادمراکزآموزش عالی و ... درحوزه امکانات شهری عواملی نظیرتعداد پارک ها،دسترسی به مراکز اداری ،تعدادواحدهای تجاری و ...وبه همین ترتیب درسایرحوزه ها شاخص هائی راتعریف وسپس اندازه گیری نمائیم.

دراین مرحله می توان نسبت به ترسیم منحنی توسعه یافتگی درمحلات هرشهراقدام نمود.

برهمین اساس این منحنی برای شهرمشهد ترسیم گردید که  شکل زیرحاصل این ارزیابی است.

 

همانگونه که ملاحظه می شودچنانچه مرغوب ترین محله مشهدراباامتیاز100مشخص نمائیم، محروم ترین منطقه شهرامتیاز2 راکسب خواهدکرد *.  معنی این سخن یعنی 50برابراختلاف طبقاتی دریک شهر!!

به همین نحو وباافزایش تعداد شاخص هامی توان این منحنی رابرای شهرهای مختلف وبه صورت دقیق تری رسم نمود.

گام دوم

پس ازتهیه این منحنی برای شهرهاومناطق مختلف کشورنوبت به مرحله بعدمی رسد.دراین مرحله نظام برنامه ریزی وبودجه بندی ابزارماخواهدبود. بدین معنی که به عنوان نمونه درشهرموردنظر(دراینجامشهد)برنامه ریزی راباهدف کاهش فاصله طبقاتی از 50 برابربه 5 برابرطی یک برنامه ترجیحاسه (یاحداکثرپنج )ساله قرارمی دهیم.

معنی این سخن آن است که بخش قابل توجهی ازبودجه رابه پرکردن شکاف های عمیق منحنی اختصاص داده وبنابراین محرومترین مناطق شهرباتوسعه جهشی روبرو خواهندشد.(بخش های قرمزشده منحنی)

سپس درمرحله بعدی ازهمین گام وباهدف ارتقا شاخص های توسعه یافتگی مناطق محروم شهر( افزایش از 20 به 30 ) مجدداطی یک برنامه سه ساله تزریق بودجه چنان ساماندهی می شودکه این امرتحقق یابد.( بخش های زردرنگ منحنی )

به همین نحوودرسومین مرحله گام دیگری درراستای کاهش فاصله طبقاتی برداشته وطی سومین برنامه بخش های وسیعی ازشهرازمدارعقب ماندگی رهانیده وطعم شیرین عدالت اسلامی راخواهند چشید.( بخش های آبی رنگ منحنی )

این روندتارسیدن به هدف ادامه میابد ( نظیربخش سبزرنگ )

بدیهی است براین اساس پس ازطی چندبرنامه وضعیت عدالت اجتماعی به گونه ای خواهدشدکه شایسته یک جامعه اسلامی خواهدبود.

وضعیت کنونی

این درحالی است که هم اکنون بودجه درنظامات برنامه ریزی شهری به گونه ای تقسیم می شودکه مناطق ومحلات مرغوب شهرها بودجه بیشتر ومحلات محروم ازبودجه کمتری برخوردارمی گردند. ( منحنی که 50 برابراختلاف طبقاتی رانشان میدهد مبین همین وضعیت است)

هم اکنون نگاه به مناطق محروم یک نگاه صرفا محرومیت زدایانه وکمیته امدادی است . براین اساس حداکثرکاری که می توان برای این بخش ها انجام داد آسفالت چند کوچه وخیابان است (نه نگاهی مبتنی بررونق بخشی واستعدادپروری وپیشرفت دراین مناطق)   

این شرائط ( یعنی تزریق پول بیشتربه مناطق مرغوب شهر)وضعیتی راایجادخواهدکردکه فاصله طبقاتی سال به سال بیشتر ومامرحله به مرحله ازآرمان عدالت اجتماعی دورترخواهیم شد.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*- تعیین سطح توسعه یافتگی نواحی شهرمشهد – آقای دکترناصرشاهنوشی

 


خداوندا! تو میدانی اگر ما دست به شمشیر بردیم و با دشمنان پیکار کردیم به خاطر کسب مقام و حکومت بر مردم و به چنگ آوردن مال و ثروت دنیا نبود. بلکه برای این بود که آئین پاک تو را زنده نگه داریم و بلاد تو را اصلاح نمائیم. تا بندگان مظلوم و ستمدیده تو در امنیت و آرامش به سر برند و حدود و قوانین تعطیل شده تو بار دیگر رونق بپذیرد ... من برای بندگان تو و آئین تو می کوشم نه برای منافع خودم .( نهج البلاغه - خطبه 137)


 ما هدفمان پياده كردن اهداف بين الملل اسلامي در جهان فقر و گرسنگي است ما مي گوييم تا شرك و كفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستيم. ما بر سر شهر و مملكت با كسي دعوا نداريم. تصميم داريم پرچم لا اله الا الله را بر قله هاي رفيع كرامت و بزرگواري در سراسر جهان به احتزاز در آوريم (امام خمینی ره )

شنبه 5 شهريور 1390برچسب:, :: 0:15 ::  نويسنده : دارا

محرم سال ۱۳۵۸ - قم -بیت امام خمینی - روضه خوانی مرحوم آقای کوثری درحضور امام

 به قاب بالای سرامام که مزین به حدیث پیامبربزرگ اسلام است توجه نمائید

معمولاهمه عزیزترین هایشان راقاب گرفته جلوی دیدگانشان قرارمی دهند 

العدل اساس الملک - عدالت بنیان حکومت است

آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان درآستان جانان و آدرس astan.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان